Artikelen

De invloed van verzadiging op het aankomen

6 Oct 2021

Er zijn voedingsmiddelen die uitlokken tot eten en voedingsmiddelen die leiden tot verzadiging. Het lijkt erop dat eiwitten het meest verzadigen, hoewel dit ook weer afhangt van de producten waarmee het gegeten wordt. Zo lijkt het bindend effect van belang te zijn. Is deze hoger, dan verzadigt het eerder. Koolhydraten en vetten lijken niet voor elkaar onder te doen. Wel kan gesteld worden dat (semi)vloeibare calorieën minder verzadigend werken, omdat je lichaam het niet goed kan registreren, waardoor je hersenen geen signaal afgeven dat je vol raakt. Daarom kan het helpen om (extra) smoothies te drinken als je wilt aankomen. Maak een smoothie niet alleen van fruit en groente, maar voeg ook eiwitten (notenmelk/Griekse yoghurt of een onbewerkte eiwitpoeder) en vetten (lijnzaadolie, hennepzaadolie, notenpasta) toe.

Daarnaast zijn in het lichaam veel verschillende hormonen betrokken bij het verzadigingsgevoel. Onder andere cholecystokinine (CCK), peptide YY (PYY), insuline en leptine. Ook ghreline, in de volksmond het hongerhormoon genoemd, wordt vaak genoemd. Echter onderzoeksresultaten zijn niet eenduidig, waardoor het nu nog onduidelijk is hoe dit hormoon in het plaatje past.

Naast hormonen lijken er ook andere signalen te zijn zoals het oprekken van de maag, de passage snelheid van het voedsel door o.a. voedingsvezels, de verteringssnelheid van de nutriënten en geur en smaak een invloed te hebben op het verzadigingsgevoel.

Er is vastgesteld dat mensen meer gaan eten als voedsel smakelijker is. Smaakversterkers, verpakking, textuur en variatie lijken allen een rol te spelen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat we meer gaan eten van snoepjes met verschillende kleuren dan snoepjes met dezelfde kleur.

Ook zijn er producten die ons beloningssysteem activeren. Ze geven je een goed gevoel doordat er opiaten in zitten of endorfines (het gelukshormoon) vrijkomen. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat we blijven eten, ook al zijn we in theorie verzadigd. Denk bijvoorbeeld aan een toetje. Hiervoor lijkt altijd wel ruimte te zijn. Vaak zijn het producten met een mix van vet, suiker en zout. Voeg daar nog geluid aan toe, zoals het kraken van chips en we lijken niet meer te kunnen stoppen totdat die zak chips op is.

Daarom is het veel lastiger om op een gezonde manier aan te komen, dan een ongezonde manier. Van een banaan of een zak ongebrande ongezouten noten ga je meestal niet overeten. De kunst is dan ook om gezonde producten zo met elkaar te combineren dat er een smakelijk, kleurrijk gerecht ontstaat, waardoor je je (grote) maaltijd makkelijker opeet zonder het gevoel dat er een steen op je maag ligt na het eten en je vol moet proppen.

Andere factoren die van invloed zijn op eten is de bereikbaarheid van eten (fruit in een fruitschaal of in de koelkast) stress, emoties en gewoontes.

Stress en emoties kunnen leiden tot het overslaan van maaltijden. Gewoonten kunnen er ook voor zorgen dat je minder eet dan je nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan het overslaan van je ontbijt, omdat je in de ochtend nog geen trek hebt. Of het feit dat je zoveel afleiding hebt dat je letterlijk vergeet om te eten.

Deel op social media

×