Artikelen

Gezond aankomen. Hoe doe ik dat?

13 Oct 2021

Doelen stellen

Je doel is aankomen. Je wilt op een gezonde manier in gewicht groeien. Het is dan belangrijk om te weten hoeveel en wat je dan moet eten. Wat nog belangrijker is de waaromvraag. Waarom is aankomen belangrijk voor jou? Dit zal je helpen om door te gaan als je even minder gemotiveerd bent, omdat er bijvoorbeeld iets onverwachts in je leven gebeurt. Door te blijven focussen waarom jij aan wilt komen, zal je volhouden en je doel halen.

Goede doelen zijn meetbaar, zoals bijvoorbeeld het aantal kilo’s of centimeters dat je bent aangekomen.

Zorg er daarnaast ook voor dat je aankomdoel realistisch is en aansluit bij jouw leven. Bedenk hoe je huidige situatie eruitziet en wat je daadwerkelijk kan doen om je aankomdoel te halen.

Lange termijn versus korte termijn doelen

Als je eenmaal je lange termijn doel hebt gesteld, is het tijd om korte termijn doelen te stellen. Dit zijn de behapbare brokken die te overzien zijn om je uiteindelijke lange termijn doel te halen. Hierbij gebruik ik de reverse engineering methode. Reken terug wat je moet doen om je lange termijn doel te halen. Het voordeel van korte termijn doelen, is dat ze je zullen helpen om door te gaan als er iets onverwachts in je leven gebeurt. Dat er iets onverwachts gaat gebeuren is een feit. Wanneer is de vraag. Door op dat moment te focussen op je korte termijn doel zal je eerder iets doen, omdat de stap die je moet zetten kleiner is. Zorg ervoor dat je, hoe klein ook, elke dag iets doet om je aankomdoel te halen. De ene dag is het misschien die extra smoothie drinken en de andere dag is het ontspannen/mediteren om je stressniveau te verlagen. Dit principe noemen we autoregulatie. Doe datgene wat voor jou haalbaar is, dag in, dag uit. Het resultaat: Je bent elke dag een stapje dichterbij het behalen van je doel(en).

Hoe haal ik mijn doel?

Om je doelen te halen doorloop je drie stappen, het AAA-framework:

  • Assess – Waar sta je?
  • Address – Waar moet je aan werken? Aankomen is niet alleen een kwestie van meer eten. De volgende elementen kunnen een rol spelen:
    – Maaltijdfrequentie
    – Hoeveel je eet
    – Wat je eet
    – Je hongergevoel/eetlust
    – De smakelijkheid van eten
    – Genieten van eten
    – Gewoonte
    – Stress
    – Emoties
    Tijdens deze fase bepaal je welke van deze elementen voor jou een rol spelen. Vervolgens bepaal je welk element de meeste aandacht nodig heeft. Start met datgene waar voor jou de meeste winst is te behalen
  • Apply – Aan de slag. Ga aan de slag met de dingen die de meeste aandacht nodig hebben en meet je vooruitgang

Als je bovenstaande aanpak volgt zal je merken dat:

  • Je echt wilt aankomen, omdat je weet waarom aankomen voor jou zo belangrijk is
  • aankomen niet meer een worsteling is. Je gaat aan de slag met datgene wat jou in de weg staat
  • omdat je start met datgene waar voor jou de meeste winst is te behalen is, weet je vol te houden, gemotiveerd te blijven en stap voor stap je korte en lange termijn doelen te halen

Deel op social media

×