Artikelen

Reguleer je stress door slow breathing toe te passen

8 Oct 2021

Ontspannen is een manier om stress te reguleren en kan helpen om de vrijgekomen adrenaline te verminderen en er weer voor te zorgen dat je kalm wordt. Als je je stress kunt reguleren, zorg je direct voor een positief effect op je gezondheid. Je voorkomt een hoge bloeddruk, depressie en zelfs een verkoudheidje.

Een voorbeeld van een ontspanningstechniek is ademhalen. Ademen beïnvloedt je hartslag. Tijdens de inademing versnelt je hartslag en word je sympatisch zenuwstelsel (je gaspedaal) geactiveerd. Tijdens de uitademing vertraagt je hartslag en wordt je parasympatisch zenuwstelsel (je rempedaal) geactiveerd. Je rempedaal kan je activeren door slow breathing toe te passen, waarbij je uitademing twee keer zo lang is als je inademing. Dit heeft direct een kalmerend effect op je hele lichaam en daarmee ook je zenuwstelsel. Bij slow breathing adem je vijf keer per minuut (4 seconden in en 8 seconden uit). Dit kan in het begin wel een uitdaging zijn. Zorg ervoor dat er een opbouw zit in de oefening. Doe het volgende:

  • Stap 1: Adem 2 seconden in en 4 seconden uit (herhaal vijf keer)
  • Stap 2: Adem 3 seconden in en 6 seconden uit (herhaal vijf keer)
  • Stap 3: Adem 4 seconden in en 8 seconden uit (herhaal tien keer)

Merk je dat het steeds makkelijker gaat, sla dan stap 1 en/of 2 over.

Deel op social media

×