Artikelen

Tips om gezond aan te komen

13 Oct 2021

  • Drink calorieën, zoals een smoothie. Vloeibare calorieën werken minder verzadigend, omdat je lichaam ze niet goed kan registreren. Je hersenen geven geen signaal af dat je vol raakt.
  • Maak je eten smakelijk en kleurrijk. Je gaat meer eten als eten lekkerder is en verschillende kleuren bevat.
  • Eet voedingsmiddelen die veel energie bevatten, zodat je met zo min mogelijk eten zoveel mogelijk calorieën binnenkrijgt en niet de hele dag hoeft te eten. Denk hierbij aan het volgende:
    • Volle zuivelproducten: Griekse yoghurt 10%, volle kefir yoghurt en (zelfgemaakte) notenmelk
    • Noten: walnoten, pecannoten, paranoten, cashewnoten, hazelnoten, amandelen, macademianoten, pistachenoten
    • Pitten: zonnebloempitten, pompoenpitten, pijnboompitten
    • Zaden: sesamzaad, chiazaad, lijnzaad, hennepzaad
    • Vetten en oliën: kokosolie, hennepzaadolie, olijfolie, avocado olie, roomboter, ghee
    • Avocado’s
    • Kokos
    • Notenpasta: amandelpasta, pistachepasta, cashewnootpasta
    • Gedroogd fruit: vijgen, dadels, abrikozen, rozijnen, mango
    • Granen: havermout, rijst, quinoa, boekweit, gerst, gierst
  • Doe aan meal preppen,  waardoor je niet de hele dag met eten bezig hoeft te zijn. Kook bijvoorbeeld in het weekend voor de hele week en doe je eten in bakjes in de koelkast of de vriezer.
  • Wees lief voor jezelf. Is het een keer niet gelukt om aan te komen, dan is er niet meteen een man/vrouw overboord. Is het je bijvoorbeeld wel gelukt om te voelen dat je geen honger hebt, omdat je een steen op je maag hebt door stress of vervelende emoties? Is het je gelukt om iets te doen wat je leuk vindt, waardoor je ontspande? Wees daar terecht trots op. Het zijn uiteindelijk niet de kilo’s die het verschil gaan maken.
  • Vier successen. Is het gelukt om aan te komen, ook al is het maar het één ons? Is het gelukt om te ontspannen, ook al is het maar 1 minuut? Is het gelukt om de steen op je maag te verminderen, ook al is het maar een kiezelsteentje? Vier het! Sta stil bij elke overwinning, hoe klein ook. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft. Aankomen is nu eenmaal niet zo makkelijk als het lijkt. Het is een kwestie van volhouden. Focus je op het proces en niet alleen op het eindresultaat.

 

  • Richt je op de dingen die jij kunt beïnvloeden.
  • Kies recepten die je leuk en lekker vindt om te maken.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging en het liefste buiten. Door regelmatig te bewegen en buiten te komen vergroot je je eetlust.
  • Zorg ervoor dat je nieuwe kilo’s niet alleen uit vetmassa bestaat maar ook uit spiermassa. Dit kan je doen door krachttraining. Dit betekent trouwens niet dat je in de gewichten hoeft te hangen. Bodyweight oefeningen zoals push ups, pull ups, dips en squats zijn super effectief.
  • Volg een voedingsschema om aan te komen. Hierdoor hoef je minder na te denken over het eten en ben je automatisch minder met het eten bezig. Dit zorgt er ook voor dat je het makkelijker volhoudt.
  • Doe het samen of laat iemand je helpen. Samen met iemand je doel delen en eraan werken stimuleert enorm en is letterlijk een stok achter de deur.
  • Geniet van het eten. Als jij je eten lekker en smakelijk vindt, ben je geneigd er meer van te eten. Er zijn verschillende methoden om meer te genieten van je eten:
    • Zorg ervoor dat je eten veel smaak bevat (zorg voor een mooie smaakbalans: zout, zoet, zuur, bitter en umami),
    • Presenteer jezelf een smakelijk bordje oftewel laat het er mooi uitzien,
    • Leer veel voedingsmiddelen te ‘lusten’, waardoor je eten kan variëren en de verveling niet toeslaat. Daag jezelf uit door voedingsmiddelen 10 tot 15 keer te proeven en ontdek wat je allemaal lust.

Deel op social media

×